Wystawa Transmigracje, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków,
styczeń 2011r.
Projekt wystawy: Malwina Antoniszczak, Monika Bielak
zdjęcia 2,3,4,9: Malwina Antoniszczak,
pozostałe zdjęcia:
Bogdan Achimescu
film o wystawie Transmigracje
Wystawa Transmigracje w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie konfrontuje dzieła dwóch artystów współczesnych, których doświadczenie życiowe i twórcze wpisuje się w kwestię transmigracji. Malarz, grafik, rzeźbiarz, autor instalacji i fotografik Tadeusz Mysłowski jest polskim twórcą mieszkającym w Nowym Jorku. Jani Konstantinovski Puntos to uprawiający grafikę, sztukę instalacji artysta pochodzenia greckiego tworzący w Polsce i USA. Artyści znają się i przyjaźnią od lat, parokrotnie konfrontowali swoje dzieła przy okazji wspólnych wystaw. Obaj pojmują transmigrację nie tylko jako fizyczny aspekt przemieszczania się artysty i jego dzieł, ale także jako migrację myśli, konotacji, pamięci, źródeł inspiracji.
Mają świadomość nieustającego „transmigrowania”, czego dali wyraz w 2004 roku nowojorską wystawą w Taller Boricua Gallery.
Na wystawie zobaczymy m.in. słynne Krzesła-trony tworzone przez Mysłowskiego w hołdzie dla artystów, których twórczość go inspirowała. Szczególnie intrygujące są ostatnie projekty Manhattan Chairs, w których artysta odwołuje się zarówno do geometrycznej (grid), jak i organicznej struktury Manhattanu. Na wystawie nie zabraknie nagrodzonej podczas ostatniej edycji Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie (2009) pracy On i Ona. Odnowa – ogromnych drzeworytów tworzących dyptyk z postaciami kobiety i mężczyzny – jakby zapisanych w geometrycznym kodzie. Dla Mysłowskiego niezwykle ważny jest proces twórczy można go prześledzić wczytując się w kilkumetrowy wydruk zapisu tworzenia, zawierający m.in. notatki, szkice, pierwsze wizualizacje, który pokazuje skąd zrodził się pomysł dzieła i jak przebiegał proces projektowania.
Puntos prezentuje w Galerii MCK specjalnie przygotowane na tę okazję instalacje tzw. site-specific. Przestrzeń sali z arkadami zainspirowała go do stworzenia Ikonostasu złożonego z monitorów skupionych wokół macedońskiej ikony Matki Boskiej Źródła Życia z XVIII w.
Motywem przewodnim pracy Pole medytacji stał się posąg Buddy (wypożyczony ze zbiorów Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie), który skonfrontowany został z monitorem, stając się niejako symbolem rozważań na temat siły buddyzmu we współczesnym świecie.